کد مطلب:293508 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

بیان فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا


احادیث معتبره صادره از مقام عصمت و معادن حكمت نسبت به فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر والاگهر پیغمبر حضرت محمد مصطفی علیه و آله افضل التحیته و الثناء بسیار است:


و ما در این مقام اكتفاء می كنیم بذكر چند حدیث مختصر تیمنا و تبركا باشد كه با دانستن فضیلت آن قدر این اذكار در ربار یادگار دختر پیغمبر بزرگوار موجب مداومت آن بعد از هر نماز در پیشگاه پروردگار باشد و بدین وسیله خدا را بسیار یاد كرده و به آیه كریمه (و اذكر والله ذكرا كثیرا) عمل نموده باشیم: و از آن جمله است حدیث اول: قال رسول الله (ص) لبنته فاطمه الزهرا (ع) یا فاطمته اعطیك ما هو خیر لك من الدنیا بما فیه تكبرین الله بعد كل صلاه اربعا و ثلاثین تكبیرتا و تتحمدین الله ثلاثا و ثلاثین تحمیدتا و تسبحین الله ثلاثا و ثلاثین تسبیحتا ثم تتحتمین ذالك بالله الا الله و ذالك خیر لك من الذی اردت و من الدنیا و ما فیها فلزمت صلوات الله علیها هذا التسبیح بعد كل صلواه و نسبت الیها: البحار ج 58

فرمود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بدخترش حضرت فاطمه علیهاالسلام

ای فاطمه من عطا می كنم تو را چیزی كه آن چیز بهتر است از دنیا و آنچه در آن است و آن چیز عبارت از گفتن بعد از هر نماز سی و چهار مرتبه تكبیر (الله اكبر) و سی و سه مرتبه تحمید (الحمدلله) و سی و سه مرتبه تسبیح (سبحان الله) و ختم كن آنرا بذكرتهلیل (لا اله الا الله) و این تسبیح بهتر است از برای تو از آنچه اراده


داری بوصول آن و نیز بهتر است از دنیا و آنچه در آن است پس حضرت فاطمه صلوات الله علیها طبق دستور پدر بزرگوار مداومت باین اذكار فرمود لذا این تسبیح بآن حضرت نسبت داده شده است: چنانچه مشهور شده به تسبیح الزهرا سلام الله علیها خداوند توفیق مداومت گفتن این اذكار در ربار را بعد از هر نماز بقاطبه مسلمین و مومین علی الاطلاق عطا فرماید.

و نیز از جمله احادیثی كه در فضیلت تسبیح الزهرا (ع) نقل شده همانا احادیث نورانیه است كه محدث قمی رضوان الله تعالی آنرا در مفاتیح آورده است.

از امام پنجم مولانا امام محمد باقر علوم اولین و آخرین علیه الصلوه والسلام روایت شده كه فرموده است عبادت كرده نشده است ذات اقدس الوهی به چیزی كه افضل و بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد و اگر چیزی بهتر می بود حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم آنرا بدختر گرامیش فاطمه علیهاالسلام عطا می فرمود:

و نیز بسند معتبر آنحضرت مروی است كه هر كه تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگوید و بعد از آن استغفار كند خدای غفار او را بیامرزد و آن بر زبان صداست و در میزان


عمل هزار و شیطان را دور می كند و خدا را خوشنود می گرداند و نیز بسندهای صحیح از حضرت امام صادق كاشف حقایق صلوات الله و سلامه علیه منقول است كه هر كه بعد از نماز تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بگوید پیش از آنكه پاها را از هیئت نماز بگرداند آمرزیده شود و بهشت بر او واجب گردد.

و در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت روایت شده كه فرموده است تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آنكه هزار ركعت نماز نگذارد در هر روزی: و نیز از آن حضرت منقول است كه فرموده ما امر می كنیم كودكان خود را به تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام چنانچه امر می كنیم ایشان را به به نماز پس آنرا ترك مكن كه هر كه داومت نماید بر آن شقی و بدبخت نمی شود.

باری احادیث در فضیلت تسبیح الزهرا (ع) زیاده از آن است كه در این رساله ی مختصره ایراد توان كرد:

و كیفیت آن بنابر اشهر آن است كه سی و چهار مرتبه (الله اكبر) و سی و سه مرتبه (الحمدالله) و سی و سه مرتبه (سبحان الله) بگوید و مجموعا عدد آن صد است و نباید آنرا كم و زیاد نمود چه در اذكار و تسبیحات اسراری نفهته است كه هر كسی را آگهی به آن


نیست و همان به كه ما بدان متعبد باشیم و چون و چرا نمایئم: زیرا از نتیجه مطلوبه دور می مانیم: مخصوصا كه اگر در تعداد آن دستوری از لسان معصوم صادر شده باشد مثلا اگر بما بگویند سر صد قدم گنجی است پنهان شده و شما باید صد قدم بردارید تا به آن گنج برسید بدیهی است ما نمی توانیم یك قدم جلو و یا دنبال برداریم چه در غیر این صورت بگنج نمی رسیم پس در اذكار وارده و تعداد آن بهر چه دستور داده شده باید عمل نمائیم:

خداوند توفیق اذكار الهی از تكبیرات و تحمیدات و تسبیحات را بما و كافه خداپرستان عطا و مرحمت فرماید مخصصوصا مداومت بر تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را كه اعطائی و یادگار حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است بدختر والاگهرش فاطمه الزهرا (ع) و نظر به اینكه این خاندان جلیل توجهشان بمعنویات است نه بمادیات لذا بهترین عطیه و هدیه پیغمبر اكرم اكرم بدخترش فاطمه این عطیه و موهبت الهیه می باشد كه نزد فاطمه علیهاالسلام ارزش آن بالاتر از تمام عالم ملك و ملكوت است آیا چیزی بهتر و بالاتر و نفیس تر از ذكر تسبیح جلال و تحمید جمال و تكبیر كمال خدای متعال هست نه بخدا قسم چیزی برای انسان بهتر و با فضیلت تر از ایمان و محبت خدا و


معرفت بخدا و ذكر تسبیح او نیست: الذ لذات معنوی و روحی ذكر الله است و در مناجات زینت الهیون و اسوه ربانیون سید سجاد علیه السلام آمده است:

الهی استغفرك من كل لذه بغیر ذكرك و من كل شغل بغیر طاعتك الهی انت قلت و قولك الحق: یا ایها الذین آمنوا اذكر والله ذكرا كثیرا (و سبحوه بكره و اصیلا) (مفاتیح الجنان محدث قمی)

علامه ربانی ملامحسن فیض كاشانی گوید:


بجز از ذكر یار استغفرالله

ز بود مستعار استغفرالله


زبان كان تو بذكر دوست نبود

ز شرش الحذر استغفرالله


استاد عالی مقام حكیم الهی قمشه ای گوید:


از هر چه جز عشق رخت ای یار توبه

وز هر سخن جز ذكرت ای دلدار توبه


تا جان بود كوشیم در راه وصالت

كز هر چه غیر از لذت دیدار توبه


صد لن ترانی گوئی از ره برنگردیم

ما و وصالت دیگر از هر كار توبه





در باغ عالم از نظر بر سنبل و گل

با یار سنبل موی گل رخسار توبه


هستی ما خار گلستان وجود است

با رویت ای گل آفرین از خار توبه


تا جلوه حسنت در این گلزار دیدیم

كردیم از خار و گل این دار توبه


از هر نظر جز بر رخت استغفرالله

وز هر عمل جز طاعتت صد بار توبه


با خلق احسان با خدا تسلیم و اخلاص

زین هر دو بگذشتی ز هر كردار توبه


جز عاشقی از هر گناهی چون الهی

كردیم بر درگاهت ای غفار توبه